Vanaf maandag hakhoutbeheer langs E19 in Mechelen

Vanaf maandag 30 november voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken uit op verschillende locaties langs de E19 in Mechelen in het kader van hakhoutbeheer. Daarbij wordt het groen in de bermen langs autosnelwegen gesnoeid in functie van de verkeersveiligheid. In een eerste fase wordt er gewerkt richting Antwerpen. Het verkeer op de E19 zal daarbij geen hinder ondervinden.

Hakhoutbeheer in bermen E19
Vanaf maandag 30 november voert een aannemer hakhoutwerken uit in de bermen en taluds van de E19 in Mechelen in de richting naar Antwerpen. Er wordt in verschillende zones gewerkt op het gedeelte tussen de oprit Mechelen-Zuid en de Vrouwvliet ter hoogte van Mechelen-Noord. Deze werken zullen ruim twee weken duren en hoofdzakelijk overdag plaatsvinden. Voor het verkeer op de E19 is er in eerste instantie geen hinder.

Later in het hakhoutseizoen zullen er nog hakhoutwerken plaatsvinden op de E19 in Mechelen richting Brussel en op de E19 in Wilrijk, Edegem, Kontich en Rumst. Dan zal er ook ’s nachts gewerkt worden en wordt de meest rechtse rijstrook plaatselijk ingenomen met een mobiele werf.

Ecologisch bermbeheer en grotere verkeersveiligheid
Hakhoutbeheer is een eeuwenoude en alternatieve vorm van beheren van bomen en struiken. Het groen in de bermen en taluds wordt tot net boven de grond gesnoeid, zodat het daarna weer snel kan uitschieten tot een jong en dicht groenscherm. Het snoeien kan op het eerste gezicht drastisch lijken maar na enkele maanden komen alweer nieuwe scheuten uit de stompen tevoorschijn. Hakhoutbeheer zorgt zo voor een verjonging van de beplanting in de berm en voor een verrijking van het ecosysteem. Dankzij het hakhoutbeheer komt er immers opnieuw veel licht op de bodem. Hierdoor kunnen voorjaarsbloeiers en andere planten beter groeien. De wegbermen vormen zo interessante verbindingsassen tussen verschillende natuur- en leefgebieden van fauna en flora. Dieren gebruiken ze om zich te verplaatsen en nieuwe gebieden te koloniseren.

Hakhoutbeheer wordt tussen november en maart uitgevoerd omdat bomen en struiken dan niet in het blad staan, de sapstroom langzamer verloopt (en de bomen dus minder kwetsbaar zijn) en de vogels niet broeden.

Naast de verrijking van het ecosysteem zorgt hakhoutbeheer ook voor een grotere verkeersveiligheid. Oudere bomen hebben de neiging om overhangende takken te ontwikkelen die de zichtbaarheid op de weg kunnen beperken. Bovendien krijgen ze gemakkelijk dood hout in hun kruin, dat bij sterke wind op het wegdek kan belanden. Oude en verzwakte kunnen omvallen of ontworteld raken bij felle windstoten. Ze kunnen dan op de weg terechtkomen en een gevaar vormen voor de weggebruikers. Hakhoutbeheer helpt dit voorkomen.

Foto: awv

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: